KDOP-4.2.3/09-2010-0002 jelű pályázat Nyomtatás E-mail



A jövő közösségi közlekedésének alapjait teheti le a Vértes Volán Zrt. két önkormányzattal és két kistérséggel közösen. A KDOP-4.2.3/09-2010-0002 jelű pályázat támogatásával összetett fejlesztés valósulhat meg ebben az évben Tatán, Tatabányán és a két kistérség további 18 településén.
A projekt eredményeképpen kialakulnak az elektronikus forgalomirányítás feltételei, korszerűsödik a jegykiadási és díjszabási rendszer; modern, a fogyatékkal élő emberek igényeire is tekintettel lévő utas tájékoztatási rendszer valósul meg, illetve hatékonyabbá válik a helyi és helyközi közlekedés összehangolása – mondta el Németh Tamás. A vezérigazgató kiemelte: az elsődleges cél, hogy kiszámíthatóbb, a mai kor igényeihez sokkal inkább alkalmazkodó szolgáltatást vehessen igénybe az érintett utazóközönség. Tata és Tatabánya, valamint a hozzájuk tartozó két kistérség közlekedése a szolgáltató megyei járatainak 50-60 százalékát teszi ki. A Vértes Volán Zrt. által biztosított anyagi önrész a teljes beruházás 15 százaléka, amely a beruházási keretet terheli.


Sok új lehetőséget tartogat az összesen 320 820 482 forintos beruházás nyomán kialakuló rendszer:
Utastájékoztatás - a főbb átszállási pontokon GPS alapú rendszer telepítése: az autóbuszok mozgását, várható érkezési idejét – a diszpécsereken kívül - az utasok is követni tudják a nagy forgalmú megállóhelyeken. A járműveken utazók pedig kijelzőn kapnak tájékoztatást arról, hogy a menetrendhez képest milyen ütemben haladnak, illetve a csatlakozásokról is információkkal szolgál számukra a rendszer.
(Az utastájékoztatási rendszer lelke egy modern, nagy sebességű adatfeldolgozásra alkalmas számítógép és a rajta futtatott forgalomirányító és utastájékoztató szoftverek. A számítógép a megye útjain közlekedő GPS-sel felszerelt autóbuszoktól folyamatosan érkező koordináta adatokat összeveti az előzetesen rátöltött menetrendi adatokkal, vagyis az adott járatot végző autóbusz pillanatnyi helyzettét összehasonlítja a menetrend szerinti előírt tartózkodási helyével. Az adott különbségből a jármű sebességét figyelembe véve kiszámítja a menetrendtől való eltérés idejét. Az adatok ismeretében a diszpécser azonnal be tud avatkozni menetrend helyreállítása érdekében.)

 

E-ticket rendszer bevezetése: a menetjegyeket és bérleteket Interneten, illetve mobiltelefonon is meg lehet váltani. A modern megoldás az egyre gyorsuló életvitelhez igazodva a jegypénztárak előtti sorban állás helyett a „bármikor, bárhol” kezdeményezhető jegyvásárlást helyezi előtérbe.

Tatabányán a tervek szerint átszálló decentrum épül: a város díjtalanul biztosít területet az Omega Park mögött, a vasúti pálya szomszédságában. Tatabányán így két fő átszállóhely állna az utasok rendelkezésére. Szükség is van rá, hiszen az új struktúrájú hálózat javíthatja a járatok kihasználtságát és az eddig kevésbé ellátott területeknek is új lehetőségeket biztosít. A menetrendet sem kellene folyamatosan módosítani, könnyebben alakíthatná a szolgáltató az utasok változó szokásaihoz.

A pályázati forrás nem egyszeri beruházást, hanem további fejlesztések alapjait is jelenti a közlekedési vállalat számára.

Akadálymentesítés: A fizikai akadályok megszüntetése mellett a hallás- és látáskárosultak önálló közlekedése is komfortosabbá válhat - a nagy forgalmú átszállóhelyeken teljes körű akadálymentesítés valósulhat meg vizuális- és audiovizuális eszközökkel.

Tatabánya városa, Klímastratégiájában a gépjárműforgalom csökkentését tűzte ki célul. Ennek egyik eszköze a tömegközlekedés előnyben részesítése a személygépkocsik használatával szemben. Ehhez vonzóbbá kell tenni a Vértes Volán Zrt szolgáltatásait, a járatok sűrítésével, a menetrendek összehangolásával és a buszközlekedés átalakításával a változó igényekhez igazodva.

Számszerűsíthető eredmények:
fejlesztéssel érintett települések száma: 20
a dinamikus utastájékoztatási rendszerben fejlesztett autóbuszok száma: 108
a dinamikus utastájékoztatási rendszerrel felszerelt autóbusz megállók száma: 52
érintett zöldterület fejlesztése: 1937 m2
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.